Uit diverse onderzoeken blijkt dat Nederlandse kinderen met een migratieachtergrond, kinderen van praktisch opgeleide ouders en kinderen van ouders met een lagere inkomensklasse, structureel te lage schooladviezen krijgen als gevolg van de beeldvorming en (onbewuste) vooroordelen van docenten. Dit heeft grote negatieve impact op de toekomst van het kind. En bovendien blijkt uit onderzoek dat kinderen van hoogopgeleide ouders, kinderen van ouders met een Nederlandse culturele achtergrond en kinderen met ouders in een hogere inkomensklasse, vaker overschat worden. Ook dat heeft een impact op de toekomst van deze kinderen.
Feit is dat het lerarenadvies bepalend is voor het besluit over onderwijsniveaus van kinderen. Daarom is het van urgent belang dat er snel een oplossing komt om de lerarenbiases te neutraliseren. De inzet van inclusieve algoritmes en AI kan, mits op de juiste manier ontwikkeld en ingezet, schooladviezen objectiever maken. In deze tweede pilot gaan we met AIQUITY ons met de verschillende stakeholders focussen op hoe schooladviezen objectiever en neutraler gemaakt kunnen worden met inzet van inclusieve algoritmes en AI.